Tinder Foundation

3 webbinarier

Konferensen ”Den digitala människan och studieförbunden” föregicks av tre webbinarier med varsitt fokus: Omvärld, forskning och konkret praktik.

Inför varje webbinar gjorde vi ett reportage med en expert och med konkreta exempel. Filmerna släpptes en vecka före webbinarierna och deltagarna förväntades ta del av dem i förväg. Reportagen bildade utgångspunkt för våra samtal i webbinarierna. Det var möjligt att välja att vara med på alla tre webbinarier eller någon enstaka.

Vilka är de tre viktigaste frågorna när ditt studieförbund möter 2000-talets digitala samhälle?

I vårt tredje och sista webbinarium, som äger rum 17 november kl. 15.00-16.00 fokuserar vi på forskning, yttrandefrihet och digitala spår tillsammans med Marcin de Kaminski.

Moderator: Eva Hennevelt, Studieförbundet Vuxenskolan

Webbinariet utgår från ett samtal mellan Ola Hallqvist och nätforskaren, aktivisten och analytikern Marcin de Kaminski. Sedan 2014 arbetar han som metod- och ämnesföreträdare för yttrandefrihet och ICT på Sida:

Välkommen! Här kan du anmäla dig till webbinariet. Vi kommer att återkomma till dig senast måndagen 16 november med länk och uppgifter om hur du deltar.

_________________________

Höstens andra webbinarium (3/11) utgick från filmade intervjuer med ledningspersoner från studieförbunden.
Inspelningen gjordes i samband med Folkbildningsförbundets (numera Studieförbunden) samverkanskonferens 21 oktober 2015. Här kan du ta del av ”Tankar kring digital pedagogik och utveckling i några av våra studieförbund”:

_________________________

Höstens första webbinarium (13/10) utgick från en omvärldsspaning:

“Den digitala människan och digitala utmaningar i England.” Två korta filmreportage om Tinder Foundation i Sheffield, UK. Vi möter deras verkställande direktör, Helen Milner,  i en intervju om deras sätt att svara an på de digitala behoven. Hon kommer att utmana svenska studieförbund att planera för framtidens behov och möjligheter.

Del 1

Del 2

Helen Milner är verkställande direktör för Tinder Foundation, ett personalägt socialt företag i Storbritannien. Hon är passionerad när det gäller de möjligheter som den digitala tekniken medför. Hennes huvudprioritering är att bygga upp kompetensen i lokala samhällen, så att människor ska få del av de chanser som nätbaserade tjänster erbjuder. Tinder Foundations lokala samabetspartners har hjälpt 1,2 miljoner människor att göra just detta med hjälp av den egna lärplattformen www.learnmyway.com. Hon arbetar nu på en rad nya produkter såsom www.communityhowto.com och http://digitalhousinghub.ning.com/ – för att främja digital inkludering för miljontals fler människor och tusentals organisationer i Storbritannien och på andra håll.

Helen har över 25 års erfarenhet av att arbeta med internet. Hon inledde sin bana 1985 inom den privata sektorn, hos TTNS som utvecklar online-utbildning för skolor. Sedan arbetade med onlinetjänster för skolor och elever i Australien och Japan i slutet av 1980 till början av 1990-talet. Helen drev pilotprojektet “universitet för industrin” 1997 hos University of Sunderland. Genom projektet bidrog hon till att skapa och leda Learndirect´s lärandenätverk. I nära samarbete med ministrar och tjänstemän har Helen ambitionen att säkerställa att Storbritannien som nation ska bli mer och mer nätburen och inte lämnar någon bakom sig i resan in i det digitala samhället. År 2012 var hon med i den digitala Hall of Fame för 20 inflytelserika britter. Helen är kommissionär med ansvar för social rörlighet för Brent-rådet, och är medlem i House of Commons talarkommission för digital demokrati.

Den digitala människan och studieförbunden

Webbinarie-program

Tisdag 13/10: Fokus: Omvärld
2015-10-13 kl 15.00-16.00

Vilka är de tre viktigaste frågorna när ditt studieförbund möter 2000-talets digitala samhälle?

Moderator: Kerstin Namuth, Folkuniversitetet

Tisdag 3/11: Fokus: Forskning Konkret praktik
2015-11-03 kl 15.00-16.00

Tankar kring nätbaserad pedagogik och utveckling i praktiken

Moderator: Anders Karlsson, Bilda

Tisdag 17/11: Fokus: Konkret praktik Forskning
2015-11-17 kl 15.00-16.00

Eva Hennevelt, Studieförbundet Vuxenskolan

Projektledare för konferensen och webbinarierna var Ulrika Knutsson.

Konferens: Talare, utmanare och WorkLab

Vår konferens pågick 24-25 november och inleddes med ett kvällsprogram på Tekniska museet.

Föreläsare och utmanare:

Henrik Hansson – “Lärande och forskning i den digitala tidsåldern”.

Jan Gulliksen, ordf. för Digitaliseringskommissionen –”Bäst i världen på Digitalisering”.

Johanna Frelin, VD för utbildningsföretaget Hyper Island  – ”Framgångsrikt ledarskap i en digital värld”

Moderator för konferensen är Johanni Larjanko, Bildningsalliansen (Finland) och samordnare för den nordiska satsningen InkluderaFlera.