Laddar Evenemang

« Alla Evenemang

Folkbildarfrukost: insatser för utrikes födda kvinnors etablering

mars 8 @ 08:30 - 09:30

Folkbildarfrukost är en seminarieserie där aktuella folkbildningsfrågor diskuteras i samband med rapportsläpp eller andra aktuella nyheter från Studieförbunden. Arrangemanget är öppet för alla folkbildarentusiaster och folkbildningsnyfikna. För att få information om anmälan till kommande folkbildarfrukostar, skicka intresseanmälan till boka@studieforbunden.se och skriv ”Folkbildarfrukost” i ämnesraden.

Att ge de många människor som kommit till Sverige goda förutsättningar att etablera sig här, är en utmaning för hela samhället de kommande åren. Särskilt stor är utmaningen att nå kvinnor med insatser som bidrar till ökat deltagande i arbetsliv och samhällsliv. I år får de tio studieförbunden 30 miljoner kronor för uppsökande och motiverande insatser riktade till utrikes födda kvinnor med kort utbildning.

I samband med Internationella kvinnodagen den 8 mars bjuder Studieförbunden in till folkbildarfrukost om vilka insatser som behövs för en lyckad etablering, med särskilt fokus på hur vi når utrikes födda kvinnor.

Studieförbunden presenterar även resultaten av sin undersökning där svenska folket tillfrågats om vad de tror är viktigast för att etableringen av nyanlända i Sverige ska lyckas.

Kom och lyssna till exempel från studieförbundens verksamhet med utrikesfödda kvinnor och ett samtal mellan bl.a. Studieförbunden, DUA – Delegationen för unga och nyanlända till arbete och Arbetsförmedlingen.

Frukost serveras från kl 8.00,

OBS! Begränsat antal platser