Folkbildning mot rasism

En skrift med exempel från de tio studieförbunden. Möt modiga människor från Norrbotten till Skåne som engagerar sig där de bor. Läs om hur studieförbunden bidrar till att människor kan samlas, studera och organisera sig för gemenskap och mot rasism. Tio artiklar om studier och aktiviter för allas lika värde. Ladda ner hela skriften Folkbildning mot rasism (pdf)

Tio exempel på folkbildning mot rasism

Världen finns i Norrbotten
I Luleå arrangerar Sensus studieförbund temadag om religionsfrihet och sprider metoder för antirasism.

Är Sverige för välorganiserat?
Studieförbundet Vuxenskolan genomför utbildningar i Västerbotten för dem som har kontakt med flyktingar, både i den egna organisationen och i kommunerna.

Lika värda i cirkel och klassrum
Studiefrämjandet i Umeå samarbetar med gymnasieskolor om antirasistiska studier för lärare och elever.

Ett samtal som förändrade Forserum
Ibn Rushd Studieförbund genomför medborgarsamtal i Forserum efter oroligheter, och utbildar ambassadörer för mänskliga rättigheter.

Försöket att skrämmas får motsatt verkan
ABF i Ludvika stöder demonstration, bjuder in till möten och utbildar antirasistiska ambassadörer.

Vem får bära den stickade kulturkoftan?
Hos Kulturens Bildningsverksamhet i Stockholm lär sig unga agenter se igenom schablonerna och kräver representation i kulturlivet.

En strid ström av idéer
NBV Halland bidrar till en ny förening för kreativa möten, och säger nej till integrationsprojekt.

Språk – en viktig del av din identitet
Medborgarskolan öppnar mötesplats i Västerås och hiphopstudior i Västsverige.

Debatt behövs, men också det lågmälda samtalet
Studieförbundet Bilda stängde sin egen utställning och arrangerar seminarium i Sigtuna.

Stoppa främlingsfientliga vindar
Folkuniversitetet Kristianstad är drivande i ett stort nätverk i Skåne och Blekinge för allas lika värde.

One Response to Folkbildning mot rasism

1. Pingback: Jag lärde känna många modiga antirasister | Folkbildarforum

Vill ni bidra till att sprida idéer & metoder från ”Folkbildning mot rasism”?

Skriften är gratis att beställa från via e-post/telefon:
kommunikation@studieforbunden.se
08-402 01 50
Uppge antal och vad materialet ska användas till (vilka som ska få skriften), kontaktperson samt kontaktuppgifter).

Mötesplats engagemang

Mötesplats engagemang Sensus
Tillit och dialog i en föränderlig värld. Vilken roll kan studieförbundet Sensus och dess organisationer spela i det nya Sverige? På Mötesplats Engagemang har du möjlighet att utmana dig själv och din organisation i samtal med andra. Låt dig inspireras, möta, delta och dela. Vi testar nya former för möten och lärande. Läs mer
Extremisten – ett barn av sin tid
Extremisten
Samtalsserie. 2016, hetsar högerextrema partier, nationella rörelser och nazister mot flyktingar, romer, tiggare och hemlösa. Möt Gellert Tamas och Mattias Gardell i ett angeläget samtal med journalisten Anna Lindman i samtal om vad kan berättelserna om mördare med rasistiska motiv kan lära oss om samtiden och vårt samhälle.

Vilken väg ska vi gå? Ska vi få bevittna en ny Laserman, Peter Mangs eller Anders Behring Breivik? Hur kan vi få samhället att istället ta vägen mot medmänsklighet och en ny anda av solidaritet? Läs mer