Försöket att skrämmas får motsatt verkan

”Det finns en historia i Ludvika med gatubråk, man är rädd och ängslig. Vi vill alla ha en trygg och lugn stad, men så länge de intoleranta åsikterna finns i samhället så är det inte lugnt och fint.”

- Birgitta Berg, ABF Dala Finnmark

ABF i Ludvika kontaktades av två unga tjejer, som ville ha hjälp inför en manifestation mot rasism. Anledningen var en dödsmisshandel som hade skett en kväll i december året innan. Förövaren visade sig ha icke-svensk härkomst och när det blev känt blossade rasismen upp i samhället. Tjejerna ville göra en insats för ett tolerantare Ludvika och ABF hjälpte till med högtalare, marknadsföring, polistillstånd och talare till manifestationen. Cirka 200 personer deltog i demonstrationståget, som gick genom centrala stan en lördagsförmiddag när gågatan var full av helghandlande Ludvikabor. Talkörerna skanderade ”Stoppa rasismen nu” och ”Jalla, jalla, Sverige åt alla”.

Direkt efter manifestationen bjöd ABF in till möte på Haffas, ungdomens hus, för att ta vara på engagemanget och diskutera fortsatt arbete mot rasism. Men Birgitta Berg på ABF Dala Finnmark berättar att mötet plötsligt stormades av tio-tolv högerextrema personer från Svenska motståndsrörelsen, några av dem blockerade dörröppningen och skrek hotfullt genom megafoner. Med våld försökte de släpa ut en av dem som talat på demonstrationen, som också är aktiv i ”Dalarna mot rasism”. De lyckades inte, men efteråt visade det sig att det fanns både knivar, flaskor och andra tillhyggen i deras fickor.

Ta ungas engagemang på allvar

Birgitta Berg, som var med på mötet på Haffas, tycker att det är viktigt att stötta unga människor som vill uttrycka sitt engagemang och använda sin demokratiska rätt att demonstrera. Efter händelsen har nätverket, som löst kallar sig ”Ludvika mot rasism”, haft flera möten. ABF menar att folkbildningens kraft är så stark att den kan påverka och förändra samhället. Grundtesen för ABF:s idéprogram är: Gör en annan värld möjlig! Inom studieförbundet finns ett internt nätverk, som träffas ett par gånger om året och diskuterar antirasistiskt arbete. Varje år genomförs ett antirasistiskt forum på ABF-huset i Stockholm – en heldag med föreläsningar och utställare – där alla träffas. Det finns många i Sverige som vill göra något, engagemanget mot rasismen är stort. ABF har kontakter över hela Sverige, och har den organisation som krävs för att få fram kunskap och hjälpmedel som efterfrågas ute i landet.

Utifrån det stora behovet av att lära sig mer ska ABF i Ludvika starta en antirasistisk ambassadörsutbildning för personer som vill ta diskussionen i sin vardag: på arbetsplatsen, i föreningslivet, i sitt bostadsområde eller på fotbollsplanen. Alla som är för ett öppet och tolerant Ludvika kan vara med. Birgitta tror på att nå människor i det lilla sammanhanget, vid kaffebordet eller i omklädningsrummet på gymmet, där rasismen kan ta sig ton och där det också kan vara lättare att bemöta det som sägs och påstås. För att klara av de diskussionerna behöver människor argument. Istället för att tyst lyssna på åsikter man inte delar eller lämna rummet förbannad, ska man kunna höja rösten, gå in med fakta och visa en annan bild av verkligheten.

Ett tolerant Ludvika

Innehållet i utbildningen är bland annat hur påståenden kan bemötas med information, siffror och fakta om hur flyktingmottagandet ser ut, hur asylrätten fungerar och hur många flyktingar som tas emot i Sverige, Dalarna och Ludvika. Konfrontation ska inte vara grunden, utan det positiva och möjliga. Ett syfte är att stötta människor som redan är aktiva och som vill agera som positiva antirasister i sin vardag.

ABF tycker även att det är viktigt att skapa öppna sammankomster, så att människor utanför de egna leden också känner sig välkomna, vilket man kommer att satsa på för att rekrytera deltagare till höstens utbildning. Ungdomsstyrelsen har beviljat projektmedel och alla som vill bidra till ett lugnt, tryggt och tolerant Ludvika är välkomna att utbilda sig till ambassadörer i antirasismens tjänst.