ballonger

Folkbildningssigillet

Folkbildningsförbundet har tagit fram ett igenkänningsmärke för folkbildningen, ett så kallat sigill, som består av stiliserade människor som möts i en cirkel.

Det kompletteras med vår så kallad payoff som utgår från vårt kärnvärde: ”Folkbildning – möten som utvecklar Sverige”. Orange sigill EPS Vitt sigill EPS Sigillet får användas av Folkbildningsförbundet, studieförbunden, och länsbildningsförbunden i kommunikation som handlar om folkbildning. Igenkänningsmärket signalerar att man tillhör en sammanslutning eller bransch med vissa kvaliteter eller egenskaper.

För studieförbund och länsbildningsförbund kan sigillet användas som markör för att ”Här pågår folkbildning!” På så sätt visar studieförbunden att de är en del av folkbildningen. Sigillet ska från 2013 helst användas i orange färg, för gemensam igenkänning. Ett annat sätt att visa på bredden är att ta med studieförbundens logotyper.

Folkbildningsförbundet får använda medlemmarnas logotyper i samband med presentationer, men ska få ett godkännande av studieförbunden när det produceras nytt marknadsföringsmaterial.