Studieförbundens musikrapport 2015

Publikrekord

I Sverige gick 8,7 miljoner personer på konserter anordnade av studieförbunden under 2014. Det är fler än någonsin, och trenden har pekat uppåt de senaste tio åren. Även deltagandet i musikstudiecirklar har ökat.

Studieförbunden är en infrastruktur för musikverksamheten i hela Sverige. I musikrapporten ”Publikrekord” presenteras sammanställningar av studieförbundens musikverksamhet i siffror samt regionala jämförelser.

Musikrapporten 2015 ger en inblick i musikverksamhetens utveckling från 2004 och framåt, med särskilt fokus på utvecklingen från 2012 och framåt. Studieförbunden har en stor musikverksamhet som genomförs över hela landet. Tack vare att aktiviteterna sker inom folkbildningen kan fokus ligga på utveckling och lärande. Hos studieförbunden möts proffs och amatörer. Här bestämmer deltagarna oavsett om de började i går eller om de har många års erfarenhet. Här kan du ladda hem rapporten som PDF.

Vi presenterade musikrapporten den 29 juni under politikerveckan i Almedalen 2015. Vilken är studieförbundens roll för det det lokala musiklivet? Hur kan kommuner och studieförbund samverka för att möjliggöra för ännu fler att utöva och uppleva musik? Var du inte där? Här kan du se samtalet!

Medverkande: Pa Modou Badjie, (SV, Panetoz), Rodrigo Bernal (ABF, RapNews i P4 Kalmar, Hermanos Bernal), Pernilla Hellman (Kultur- och fritidschef, Botkyrka Kommun). Från Folkbildningsförbundet medverkar Anna Morin och Kerstin Mikaelsson.

Varldens_storsta_musikfestival_webb_400x236

5-11 oktober 2015 var hela Sverige vårt festivalområde.
Det svenska musikundret byggdes inte på en dag. Studieförbundens musikverksamhet pågår varje dag, varje vecka. Vi stöttar och underhåller orkestrar, band, körer, replokaler, musikcirklar och skapar en mängd speltillfällen på egna och andras scener.

När vi nu ändå höll på passade vi på att slå världsrekord som arrangörer av Världens största musikfestival!

Vill du veta mer? Besök festivalens hemsida!