trad

Folkbildningens idé

Unga folkbildare om framtiden

Unga folkbildare om framtiden är en intervjuskrift. Unga medarbetare i studieförbunden ger sin syn på folkbildningens idé och framtid. Här finns tankar och idéer om folkbildning och framtiden från tio unga medarbetare, en från varje studieförbund. Från 2011.

Beställ skriften – Skriv till fbf@studieforbunden.se. Den kostar 25 kr/st + porto.

Ladda ner som pdf

Folkbildning i förändring. Folkbildningsförbundet 2012.

Folkbildning i förändring är en diskussionsbok. Den innehåller bland annat djupintervjuer med ungdomar mellan 13 och 15 år och en enkät gjord i en folkhögskoleklass. Vad betyder folkbildning för ungdomar i dag? Hur kan vi göra folkbildningen tillgänglig för alla? Hur kan vi fokusera mer på kvalitet och inte på kvantitet?

Boken är en uppföljning av Unga folkbildare om framtiden och ett bidrag till den diskussion om folkbildningens idé och framtid som initierades 2010 bland studieförbund och folkhögskolor. Distribueras av Folkbildningsförbundet och Västra Götalands Bildningsförbund. Från 2012.

Beställ skriften – Boken beställs från fbf@studieforbunden.se eller på 08-402 01 56. Den kostar 75 kr styck eller 50 kr styck vid beställning av minst 10 ex + portokostnad.

Omslag Aldrig mer medvetslös. Red. Anna Morin. Folbildningsförbundet 2013

Aldrig mer medvetslös. Fem röster om folkbildning. Pa Modou Badjie, Gustav Fridolin, Fazeela Selberg Zaib, Vio Szabo och Kajsa Wiktorin är alla aktiva folkbildare med egna erfarenheter av hur möten och kunskap kan förändra livet.

Skriften är sammanställd av Folkbildningsförbundet och ingår i projektet ”Folkbildningens idé och framtid”, som genomfördes med stöd av Stockholms Arbetareinstitutsförening. Från 2013.

Beställ skriften – maila fbf@studieforbunden.se eller ring oss på 08-402 01 56.

Arbetarbladet: #Folkbildning2014
ABI Arbetarbladets kultursida pågick tidigare i år serien #folkbildning2014
I serien stöttes och blöttes dagens folkbildning av olika aktörer. Bland annat medverkade Bengt Göransson, som menade att det är dags att ”återerövra begreppet folkbildning från dess ockupanter”. Läs mer
#FBPOD:
Vad är folkbildning?

#FBPOD Vad är folkbildning?Begreppet folkbildning har idag kanske lika många betydelser som det finns studiecirklar. Banker, TV-program, utbildningsföretag och andra att just de sysslar med folkbildning. Är det fortfarande relevant att prata om folkbildning idag? Lyssna här
En film från Sensus
– om folkbildning

http://streamio.com/api/v1/videos/52d50fd45b90353223000019/public_showSensus studieförbund har gjort en rad ledarfilmer för att introducera ledare till folkbildning. Den första beskriver begreppet folkbildning och på vilket sätt folkbildning gör skillnad i samhället.
Krönikor
”Till folkbildningens idé hör det kritiska tänkandet. Det är tvivel som hållning in i en tid då de tvärsäkra sanningarna basuneras ut i fundamentalismens och extremismens namn inom både religion och politik.”
                             – Helle Klein
I vår krönikesamling ger författare, skribenter och opinionsbildare sin bild av folkbildningens idé och framtid. Läs krönikorna här
Folkbildare 90+
Folkbildare 90+. Folkbildningsförbundet 2011.
I denna film från 2011 berättar Ulla Poppius, Ralph Uddman och Gösta Vestlund om sin syn på folkbildning.
De utgår ifrån sina erfarenheter och kommenterar vad de tycker är viktiga frågor för framtiden. ”90 +” står för att de alla fyllt 90 år när intervjuerna ägde rum. Läs mer och se filmen här