Krönikor

Författare, skribenter och opinionsbildare ger sin bild av folkbildningens idé och framtid.

Bild: Vio SzaboHur lång är din klitoris? Folkbildning och skolan

(oktober 2010)

Vio Szabo har varit engagerad i RFSL Ungdom sedan 2005. Hen har varit engagerad både lokalt och nationellt i förbundet och var 2011 vice ordförande för förbundet. Hen har varit säkrare sex-informatör för RFSL och jobbar som informatör och skribent.

Bild: Christine Cars-IngelsKom igen studieförbunden – dags att levla upp!

(september 2012)

Christine Cars-Ingels har jobbat med folkbildning i mer än tio år – på Studieförbundet Vuxenskolan, Länsbildningsförbundet i Stockholm och som kommunikationsansvarig på Folkbildningsförbundet. Sedan 2011 är hon kanslichef på Digidel 2013 – kampanjen vars mål få 500 000 fler svenskar ut på internet.

Från baksätet till förarsätet

(april 2012)

Fazeela Selberg Zaib har under de senaste fyra åren arbetat som internationell biståndsarbetare med utvecklingsprojekt för kvinnor i bl.a. Mali och Bangladesh. I dag driver hon även företaget och bloggen Inlänning och arbetar som konsult, skribent och föreläsare i frågor som rör bistånd och utveckling, kvinnor och jämställdhet, identitet och integration, organisationsutveckling och kommunikation, socialt entreprenörskap och rättvisa. År 2010 mottog hon Ibn Rushd Studieförbunds hederspris för sitt engagemang i samhällsdebatten och inom olika organisationer i Sverige.

Foto Katarina LindahlOm Folkbildning

(mars 2012)

Katarina Lindahl är numera debattör och skribent. Hon arbetade tjugo år på RFSU huvudsakligen som generalsekreterare. En stor del av arbetet var internationellt samarbete med frivilligorganisationer i världen och med fokus på ungas rättigheter jämställdhet, sexuell hälsa och rättigheter. Hon har under årens lopp varit engagerad olika folkrörelser. Katarina Lindahl är socionom och fil kand. (Foto: Elisabet Ohlson Wallin)

Medveten vs Medvetslös

(januari 2012)

Pa Modou Badjie arbetar som verksamhetsutvecklare hos Studieförbundet Vuxenskolan. Han är grundare av musikföreningen ”Vägen ut vi unga” i Jordbro. Han är också sångare i hiphopbandet PANETOZ. (Foto: Rodrigo Emilio)

Joachim HurtigMed kniven mot strupen

(november 2011)

Joachim Hurtig är Ekonomie Kandidat vid Göteborgs Universitet, pedagog och folkbildare på ABF Göteborg sedan 13 år. Genom sitt arbete på ABF har han utformat pedagogiska utbildningar och jobbar som inspiratör bland ABFs medlemsorganisationer för att utveckla och förbättra studieverksamheten.

Bild Kajsa WiktorinEtt gisslandrama

(oktober 2011)

Kajsa Wiktorin kombinerar livet i folkbildningsvärlden med uppdrag som skribent och kulturproducent. Hon gör uppdrag för Folkbildningsförbundet och har under flera år drivit en hemsida av och för unga tjejer. Kajsa arbetar även med filmprogram för Svenska Kyrkan.

Blifv vid din läst

(sommarkrönika 2011)

Gustav Fridolin är folkhögskolelärare bland annat verksam vid Svenska Missionsförbundets skolor. Han är också riksdagsledamot för Skånes norra och östra valkrets och språkrör för Miljöpartiet de Gröna

Folkbildningen som tillitsbyggare

(maj 2011)

Helle Klein har varit politisk chefredaktör på Aftonbladet under många år men är nu fri skribent, präst och debattör. Tillsammans med en prästkollega driver hon Seglora smedja (www.seglorasmedja.se), som verkar i skärningspunkten existentiellt-samhälleligt.

Folkbildningen är Sveriges största mötesplats för människor som vill utveckla och utvecklas en plats för ökad kunskap och engagemang som stärker samhället

(april 2011)

Jan-Sture Karlsson har varit generalsekreterare för studieförbundet Folkuniversitetet mellan åren 1979 och 2006. Under samma tid var han också ledamot i Folkbildningsförbundets styrelse och han deltog aktivt i förbundets arbete med förhandlings- och etikfrågor. I dag är Jan-Sture Karlsson bland annat ledamot i Folkbildningsrådets styrelse och i styrelsen för folkhögskolan Braheskolan-Visingsö. (Foto: Karin All)

Enighet ger styrka – och frihetTankar om folkbildningsarbetets framtid

(mars 2011)

Gösta Vestlund är en sann folkbildningslegend, född 1913 och fortfarande aktiv som författare och debattör – Gösta har under sin långa folkbildningskarriär hunnit med uppdrag både som folkhögskolelärare, rektor, folkhögskoleinspektör och undervisningsråd. Det har även blivit en hel del böcker, bland annat ”Hur vårdar vi vår demokrati” (1981) och ”Folkuppfostran, folkupplysning, folkbildning: Det svenska folkets bildningshistoria – en översikt” (1996).

Fem röster
Aldrig mer medvetslös. Sid 24-25. Red. Anna Morin. Folkbildningsförbundet 2013.Vad har ett språkrör, en projektledare, en sexinforma-tör, en biståndsarbetare och en hiphopartist gemensamt?
De är folkbildare och jobbar med möten mellan människor. Folkbildningsförbundet har låtit trycka skriften Aldrig mer medvetslös med fem av folkbildningskrönikorna. Ladda ner skriften här