Livslångt läsande

Du har möjlighet att läsa hela livet. Svepas med i en roman, lära dig tolka en utredningstext, använda ditt nyvunna ordförråd till att blogga och i hiphop-texter.

Vuxnas läsintresse och läsförmåga spelar roll för den egna utvecklingen, men också för andras: för att små barn ska kunna ta del av böckers innehåll krävs vuxna som läser med dem. Det ger gemensamma läsupplevelser och en ökad läsförståelse för både liten och stor.

Här har vi samlat läsfrämjande verksamhet som sker hos de tio studieförbunden. Med 33 000 bokcirkeldeltagare per år är studieförbunden den största arrangören i Sverige. Utöver cirklar arrangeras t.ex. författarsamtal och skrivarkurser. Två tredjedelar av alla studiecirklarna använder böcker och text (270 000 studiecirklar med 1,7 miljoner deltagare hölls år 2013).

Folkbildningsförbundet har medverkat på en rad regionala samtal om läsfrämjande. Bl.a. i Jönköping där fokus låg på litteratur och läsfrämjande då Jönköpings läns bildningsförbund och Landstinget i Jönköpings län bjöd in till ”Läsfrämjande ett gemensamt uppdrag” den 24 november 2014.

läsfrämjande Sensus_Magdalena Sandberg och läsecirkeln med kyrkanArtikel: Bok, livsfrågor och tro

Magdalena Sandberg i Umeå uppskattar samtalen i sin läsecirkel, en studiecirkel bildad via kyrkan och Sensus studieförbund med människor som hon inte kände från början. ”Det ger en förståelse för vad det är att vara människa. Det ska inte vara intellektuellt utan bottna i våra egna liv, vara livsnära” berättar Magdalena. I Umeå finns också bokhandeln Din Bok där studieförbunden på orten arrangerar författarträffar, möten med gratis inträde för deltagare i läsecirklar. Under femton års tid har bokhandeln genomfört över 700 författarsamtal med som mest 1000 personer i publiken. Läs mer här

Risto Ruusta läfrämjandeArtikel: Alla har poesin inom sig

Risto Ruusta tror att många skulle vilja läsa och framföra sina dikter inför publik, men inte vågar. Han tog initiativ till en kurs hos Studieförbundet Bilda i estradpoesi i Söderhamn, och var en av många nyfikna men nervösa deltagare. Risto utmanade sig själv och vågade uppträda efter endagskursen. Nu är han inspirerad att fortsätta med poetry slam. Läs artikeln här

Ali Reunanen_Foto Joakim Berndes LäsfrämjandeArtikel: Läsa sig till självkänsla och ett nytt liv

Arbetsdagen hos Unga KRIS, kriminellas revansch i samhället, inleds och avslutas med att läsa tillsammans. I ett samtal i gruppen konstateras att böcker är sällskap i fängelset och att det är många som har dyslexi och kämpar med läsandet. Ali Reunanen som är aktiv i KRIS och studieförbundet NBV berättar att läsandet och studiecirklar hjälper många till ett icke-kriminellt liv. Det ger också grund för vidare studier på bland annat folkhögskola. Läs artikeln här

Anisur Litteraturcentrum UppsalaArtikel: Att läsa och skriva hjälper människor att tänka fritt

Fristadsförfattaren Anisur Rahman kom till Uppsala 2009 och tyckte att det saknades ett forum där människor kunde mötas kring litteratur och skrivande. Idag arbetar han på Studiefrämjandet med skrivarverkstäder och litteraturarrangemang och är med i arbetsgruppen för ett nystartat litteraturcentrum i Uppsala. ”Läsande och skrivande hjälper människor att tänka fritt och meningsutbyten leder ett samhälle framåt. I en demokrati är en viss konsensus viktig, men även oenighet – och den kommer ofta från dissidentens röster” menar Anisur Rahman. Läs artikeln här

Medborgarskolan_Kerstin Lindgren_liten_svArtikel: Mod att skriva och berätta sitt liv

Med insikten om att varje människa bär på en unik historia ger Medborgarskolan alla som vill möjligheten att dokumentera sitt livsavtryck. Kerstin Lindgren i Örebro är en av de som skriver om sitt liv och är med i studiecirkeln Skriv ditt liv. Hon får handfasta råd om hur hon kan börja och avsluta sin livsberättelse, hur texter kan byggas upp och struktureras och tips som underlättar skrivprocessen. Läs artikeln här

Fatima Naji språket är en gåva - vinjettbildArtikel: اللغة هي هدية (Språk är en gåva)

”Först nu, när jag har blivit lite äldre, har jag kommit på hur viktigt det arabiska språket är för mig” säger Fatima Naji som går studiecirkel hos Ibn Rushd studieförbund i Stockholm. Kvällsstudierna har gjort att Fatima fått tillbaka sina föräldrars språk, efter att hennes egen användning av arabiskan tunnats ut under uppväxten. Nu kan hon redan prata lättare med närstående som kommer på besök till Sverige.  ”Det känns så bra att ha två språk, speciellt att kunna arabiska eftersom det finns så många arabisktalande länder” berättar Fatima. Läs artikeln här

Livslångt_läsande_Folkuniversitet_Hanna von CorswantArtikel: Skrivande handlar om envishet och arbete

Författaren Hanna von Corswant utvecklade sitt skrivande hos Skrivarakademin, och fick stöd av sin handledare tills debutromanen Barnflickan var klar. Hon berättar att det är avgörande för henne att läsa andras böcker och texter för att kunna skriva. Skrivarakademin drivs av Folkuniversitetet och är en av landets författarledda skolor. Läs artikeln här

zlat1Artikel: Zlatan är större än fotbollen – att läsa om det som berör

Sjuttonårige Mio blev intresserad av att läsa när han fick ljudboken om Zlatan i julklapp.
”Boken fick mig att verkligen vilja fortsätta att kämpa med det som är svårt i livet” säger Mio som hoppas på en fortsättning på Jag är Zlatan Ibrahimovic. Han tog sig till ABF-huset i Stockholm för att möta författaren David Lagercrantz på en föreläsning anordnad av ABF och Läsrörelsen. Läs artikeln här

Bokcirkel i Västerås Catrine Auner, Mariana Lindfors, Kenneth ZandihnArtikel: När man blir en del av handlingen

Kenneth Zandihn och hans kollegor på lasarettet i Västerås träffas en gång i veckan och pratar böcker.
”Det blev mer strukturerat när vi startade en studiecirkel. Det känns kul att ha den där bestämda dagen i veckan då vi kan få bubbla loss. Studiecirkeln har verkligen satt igång en process i mitt liv. Jag ser på saker på ett annat sätt nu, man får lov att tänka till. Jag tycker mer än vad jag gjorde tidigare” berättar Kenneth Zandihn. Läs artikeln här

jord1Artikel: Vi är författare och poeter

Även om Jordbromalmskolan i Haninge är nerlagd har kunskapsutvecklingen inte stannat av i byggnaden.
Där huserar Studieförbundet Vuxenskolans projekt Vägen ut som är en del av en nationell satsning på hip hop. Ungdomarna på plats tycker det är viktigt att skriva texter, och för att hitta synonymer använder de ordböcker. Nästan alla är flerspråkiga och har svenska som sitt förstaspråk. Pa Moudo Badjie är ansvarig
för verksamheten i Haninge och Jordbro, han är också frontfiguren i gruppen Panetoz. Läs artikeln här

Fokus

Livslångt läsande, poesi och demokrati på Bokmässan 2015
Schwarzenberger-En röd stuga-Omslag-Kartonnage-Original-150624.
På årets bokmässa i Göteborg 24-27 september fanns flera av studieförbunden på plats. Med sig hade de böcker, författare och engagerade folkbildare. Vi presenterade också boken ”En röd stuga med en halvmåne på gaveln – samtal om folkbildning” av Sonja Schwarzenberger.