studieforbunden_220x50
    

Vi är författare och poeter

jord

”Studion” ligger i den nu nedlagda Jordbromalmskolan, mitt i centrum i Jordbro, några pendeltågsstationer från Stockholms central. Ett tjugotal ungdomar, killar och tjejer i olika åldrar, hänger i lokalen. Musiken pumpar ur högtalarna i det stora rummet, stämningen är god och alla skojar med varandra. Det är hemtrevligt bland kuddar, soffor och mixerbord. Över hundra ungdomar i Jordbro och Handen är med i grupper, som dj:ar, skriver texter och gör musik. Många har gått i samma skola och känt varandra hela livet.

Studieförbundet Vuxenskolan har en nationell satsning på hip hop. I Stockholm har man genom projektet Vägen ut utvecklat ett koncept kring hiphopstudios, som sociala mötesplatser. Pa Moudo Badjie är ansvarig
för verksamheten i Haninge och Jordbro, han är också frontfiguren i gruppen Panetoz som hade en listetta med låten Dansa Pausa för något år sedan och var med i Melodifestivalen 2014 med låten Efter solsken. Han och David Nzinga eller Dadi som han kallas, ser till att ungdomarna har det bra på Studion och fungerar som förebilder på plats. Det märks att de gillar sitt jobb.

Även om Jordbromalmskolan är nerlagd har kunskapsutvecklingen inte stannat upp i byggnaden. Att skriva texter är viktigt, det är alla ungdomar överens om. Hit kommer de med sina egna låttexter och visar varandra. Ingen tycker att det är jobbigt att andra läser, även om det kan vara personligt och handla om känslor. ”Vi känner varandra.” Och det är okey att kritisera eller föreslå andra ord som funkar bättre ihop med musiken. Det märks att det finns en stolthet över texterna och musiken, över att berätta och vara en del av hip hop-kulturen.

Nästan alla är flerspråkiga, kan två eller tre språk, men har svenska som sitt förstaspråk. De lite äldre, som skrivit texter länge, pratar om hur viktigt det är att försöka utveckla språket. ”Det får inte bli för mycket ”hej-tjej-dej” i rap-texterna. Mer abstrakt. En mening ska kunna betyda tusen saker.” De ser sig själva som författare och poeter och tror att det är svårare att skriva rap-texter än att skriva böcker. För att hitta synonymer använder de ordböcker, så att språket kan varieras och texterna byggas upp smartare.

Många texter är som historier, både till sitt innehåll och i hur de blir till. Det kan börja med en uppgift i skolan, t. ex att skriva en novell på svenskan. Efter skolan följer texten med till studion och utvecklas till en låttext. Sedan kan texten hänga med tillbaka till skolan och inspirera så att novellen kan skrivas klart. Att rap-texter också fungerar som en bra metod, för inlärning bekräftar forskaren Johan Söderman vid Malmö högskola, som är intresserad av ungdomskultur och lärande. Han säger bland annat att många unga hip-hoppare gör rap-texter av kemiska formler och engelska glosor. När de sedan sitter i skolbänken kan texterna plockas fram och rappas i huvudet och ge alla rätt på ett kemi- eller engelskaprov.

Kevin Kazembie – eller King, som är hans rapnamn, är på Studion den här kvällen. Han berättar att det ofta är ett beat, som drar igång hans tankar, som får ord och texter att dyka upp i huvudet, sådant han grubblat på, som behöver komma ut. Det kan handla om samhället, men oftare om känslor, hur det är hemma eller med vännerna. ”Om man är arg eller ledsen, då skriver man och blir av med de dåliga känslorna. Man behöver rimma av sig”, säger han. Texten till låten Min bästa vän är är tillägnad en barndomsvän, som fick problem och började ta droger. Kevin ville att det skulle gå bra för honom. En kväll kom ett samtal från sjukhuset, vännen hade tagit en överdos, men klarade sig. Den historien inspirerade till en låttext som King är stolt över.

Det här är Kings första låt ”Jordy&kevin ft Chelsea – Mitt liv”, som han släppte tillsammans med sin kusin och en tjej som heter Chelsea.

Text: Kajsa Wiktorin
Foto: Ulf Isacson

Fler låtar & texter som producerats på Studion:
- Vägen UT:
Youtube / Facebook
___
- Youngsters:
Youtube / Facebook
___
- Domeroz:
Youtube / Facebook
___
- IDentity:
Youtube / Youtube

 
knapp_fokus_livslångt_läsande