Nyhetsrum

Studieförbunden på plats vid Folk och Kultur

nyheter 2018-01-29 15:47:38

Vad har folkbildningen för betydelse för kulturen i Sverige? Hur mycket kulturaktiviteter runtom i landet sker egentligen genom någon av de tio studieförbunden? Kulturnytts tidigare granskning visar hur alltfler kommuner skär ned sina bidrag till studieförbunden, något som direkt och indirekt påverkar möjligheten till frivillig och ideell kulturutveckling.

Ny seminarieserie: Folkbildarfrukost

nyheter 2018-01-19 10:07:10

Studieförbunden lanserar en ny seminarie- och föreläsningsserie riktat till alla folkbildarentusiaster och folkbildningsnyfikna: Folkbildarfrukost. I serien behandlas aktuella folkbildningsfrågor med föreläsningar, inbjudna gäster i panelsamtal och verksamhetsexempel från studieförbunden.

Ny hemsida för större folkbildning

nyheter 2017-12-06 11:54:43

Studieförbunden har i dagarna släppt en ny hemsida med syfte att sprida information om folkbildning på ett mer lättillgängligt sätt.

Opinionsundersökning: Tillståndet i demokratin

nyheter 2017-11-01 15:42:00

Vad tycker allmänheten om demokratin? Är det givet att Sverige ska styras utifrån demokratiska principer och vem bär upp demokratin i sådant fall? Om inte demokrati, vad är alternativen?