Nyhetsrum

Ny seminarieserie: Folkbildarfrukost

nyheter 2018-01-19 10:07:10

Studieförbunden lanserar en ny seminarie- och föreläsningsserie riktat till alla folkbildarentusiaster och folkbildningsnyfikna: Folkbildarfrukost. I serien behandlas aktuella folkbildningsfrågor med föreläsningar, inbjudna gäster i panelsamtal och verksamhetsexempel från studieförbunden.

Ny hemsida för större folkbildning

nyheter 2017-12-06 11:54:43

Studieförbunden har i dagarna släppt en ny hemsida med syfte att sprida information om folkbildning på ett mer lättillgängligt sätt.

Opinionsundersökning: Tillståndet i demokratin

nyheter 2017-11-01 15:42:00

Vad tycker allmänheten om demokratin? Är det givet att Sverige ska styras utifrån demokratiska principer och vem bär upp demokratin i sådant fall? Om inte demokrati, vad är alternativen?

Rapport: Vi erövrar demokratin varje dag

nyheter 2017-10-10 16:03:12

Demokratin måste erövras varje dag. När vi i Sverige snart har haft demokrati i 100 år är det lätt att ta demokratin för självklar. Flera forskningsstudier och undersökningar visar att människors tilltro till demokratin minskar i många länder (läs mer om bland annat Studieförbundens Novusundersökning om ämnet i debattartikeln "Varannan ung: Politiker ska inte styra Sverige": http://www.aftonbladet.se/debatt/a/WnGeG/varannan-ung-politiker-ska-inte-styra-sverige).