Nyhetsrum

Studieförbunden talar för Nordiska ministerrådet om hur folkbildningen kan bidra i etableringen

pressmeddelanden 2018-04-13 15:23:00

Idag, fredag 13 april, är Studieförbunden särskilt inbjudna till Nordiska ministerrådets konferens om etablering på arbetsmarknaden för utrikes födda kvinnor.

Studieförbunden står bakom #vimåsteprata

pressmeddelanden 2018-03-05 12:08:45

Den 4 mars 2018 publicerades en debattartikel med rubriken "Demokratin är hotad - och vi tänker försvara den" där tjugo opinionsbildare med hela folkbildningen i ryggen gör gemensam sak av att värna samtal, dialog och det öppna samtalet till demokratins försvar.

Svenskarnas intresse för bildning valåret 2018

pressmeddelanden 2018-02-01 11:10:08

Hela 95% av svenskarna vill lära sig mer om något nytt ämne under 2018, och 4 av 10 vill göra det genom en studiecirkel. Samtidigt upplever 43% av befolkningen sig inte vara delaktiga i samhällsutvecklingen.

Debattartikel: Studiecirkeln fortsatt populär för de som vill bilda sig

pressmeddelanden 2018-01-30 11:47:00

”Intresset för studiecirkelverksamhet minskar kraftigt”, är rubriken för ett nyhetsinslag i SVT Nyheter (29/1). Detta vill vi bemöta så som vi brukar göra inom folkbildningen, genom att titta på siffrorna med olika glasögon och resonera kring dem, precis som nästan 1,7 miljoner cirkeldeltagare gör med ny kunskap varje år i 266 600 cirklar. Studieförbundens kulturprogram lockar varje år flera besökare än de svenska biograferna, 2016 anordnades närmare 375 200 program med nära 20 miljoner deltagare. På många mindre orter är det studieförbundens kulturprogram som håller igång det lokala kulturlivet. Därtill tillkommer SISU idrottsutbildarnas verksamhet som möjliggör bildning och ledarutveckling inom idrotten. Studieförbunden är Sveriges största mötesplats för bildning och kultur.