Vi är…

... de tio studieförbundens bransch- och intresseorganisation. Hos oss finns det kunskap om olika studieförbund och deras bidrag till demokrati, bildning och kultur över hela landet.

Vi samlar tio studieförbund med 379 medlems- och samverkansorganisationer, närmare 270 000 studie-cirklar och drygt 375 000 kulturprogram per år.

Studieförbunden möter politiker och beslutsfattare, svarar på remisser från regering och riksdag, deltar i samhällsdebatten, arrangerar möten och seminarier och medverkar i olika arrangemang. Varje år publicerar Studieförbunden rapporter, bl.a. Bildningstrender med statistik om vad och hur människor i Sverige vill bilda sig.

Folk & bildning är Studieförbundens årliga mötesplats för studieförbundsaktiva, politiker och andra intresserade av studieförbundens möjligheter att bidra till samhällsutvecklingen.

Vi är även en plattform för erfarenhetsutbyten mellan våra medlemmar, de tio studieförbunden, och huserar ett antal grupper och nätverk. Nio av tio medlemmar samarbetar om det administrativa IT-systemet Gustav.