Sökes: Opinionsbildande utredare

Vi söker en erfaren kommunikationsansvarig

Ansökningstiden för denna tjänst har gått ut.

Att vara utredare hos Studieförbunden innebär att arbeta i en bransch- och intresseorganisation med ett tydligt uppdrag: att driva de tio studieförbundens frågor gentemot beslutsfattare och opinionsbildare.

Utredarens huvudsakliga uppgift är att självständigt skriva rapporter, göra utredningar och följa politiska förslag och debatter inom alla de områden där studieförbunden är verksamma. I arbetet ingår det att skriva rapporter och underlag, svara på remisser, göra presentationer, delta i panelsamtal och företräda Studieförbunden externt.

Kvalifikationer

För denna tjänst söker vi dig som:

• Har ett stort intresse för politik och samhällsfrågor.
  • Vill vara med och påverka samhällsutvecklingen genom att opinionsbilda för en demokratiskt styrd medlemsorganisation.
  • Är analytisk och gillar att samla in och presentera information på ett strukturerat sätt.
  • Är en duktig skribent och uttrycker dig på ett tillgängligt och begripligt sätt.
  • Är snabb på att sätta dig in i nya frågor.
  • Har en högskoleutbildning inom det samhällsvetenskapliga området eller motsvarande kunskaper.
  • Har goda kunskaper i statistik samt nationalekonomi eller statsvetenskap.

Det är meriterande om du:

• Har erfarenheter från föreningar och organisationer, som förtroendevald eller anställd.
  • Har kunskap om studieförbunden och folkbildningen.

Om oss

Studieförbunden är en bransch- och intresseorganisation med fokus på folkbildningspolitik. Vi är en idéburen organisation och våra ledord är demokrati, kultur och bildning.  Vår primära målgrupp är politiker, beslutsfattare och opinionsbildare.

Studieförbunden är en liten arbetsplats med korta beslutsvägar. Vi håller ett högt tempo och arbetar ofta i grupper. Vi är sammanlagt 13 anställda på kansliet varav hälften utvecklar ett IT-system för studieförbund och hälften arbetar med att föra fram och påverka i studieförbundens frågor.

Våra medlemmar är: ABF, Folkuniversitetet, Ibn Rushd, Kulturens Bildningsverksamhet, Medborgarskolan, NBV, Sensus studieförbund, Studiefrämjandet, Studieförbundet Bilda och Studieförbundet Vuxenskolan.

Vi sitter i moderna lokaler centralt i Stockholm. Vi har kollektivavtal.

Vår webb hittar du på: www.studieforbunden.se

Tjänsten är tillsvidare med 6 månaders provanställning. Tillträde enligt överenskommelse. Placering i Stockholm.

Vi rekryterar utifrån kompetens och strävar efter ökad mångfald, lika rättigheter och mot diskriminering.

Ansökningarna behandlas löpande. Sista ansökningsdatum är 7 april.

Maila personligt brev, CV och arbetsprover till Studieförbunden på: rekrytering@studieforbunden.se och märk ansökan ”Utredare”.

För information om tjänsten, kontakta generalsekreterare David Samuelsson: david@studieforbunden.se, 070-543 27 39 eller Kerstin Mikaelsson: kerstin@studieforbunden.se, 072-565 52 22.

För kontakt med facklig representant (Unionen), kontakta Christian Kihlstrand christian@studieforbunden.se, 070-444 31 32.

Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför kontakt med mediesäljare och rekryteringssajter.

För frågor om tjänsten, vänligen kontakta:

David Samuelsson (generalsekreterare): david@studieforbunden.se / 070-543 27 39

Kerstin Mikaelsson (utredare): kerstin@studieforbunden.se / 072-565 52 22

Christian Kihlstrand (facklig representant, Unionen): christian@studieforbunden.se / 070-444 31 32