Sökes: Press- och opinionsansvarig

Vi söker en erfaren press- och opinionsansvarig digital kommunikatör.

Ansökningstiden för denna tjänst har gått ut.

Uppdraget är att vara drivande, ta initiativ och agera för att föra ut våra frågor och få uppmärksamhet i traditionella och nya medier. I det ingår att identifiera åsikter, händelser eller personer som kan vara bärare för en berättelse och att förpacka budskapet på ett sätt som intresserar brett. Traditionella och sociala medier samt organisationens egen webbplats samspelar naturligt i effektiv kommunikation och i arbetsuppgifterna. Du medverkar i den dagliga driften av vår hemsida.

Vi arrangerar egna konferenser och seminarier och deltar i Almedalen och på Bokmässan. I arbetet ingår det att planera, genomföra och utvärdera våra arrangemang.

I viss utsträckning ingår det i arbetet att formulera Studieförbundens ställningstagande i remissvar eller skrivelser.

Du samarbetar tätt med kommunikationsansvarig samt kommunikatör.

Kvalifikationer

För detta arbete söker vi dig som:

• Har minst 3 års erfarenhet och dokumenterat goda resultat av strategiskt och operativt arbete med press, opinionsbildning, kommunikation och på sociala medier.
  • Akademisk examen eller motsvarande erfarenhet som är relevant för tjänsten.
  • Är en snabb och säker skribent som kan skriva texter som är enkla att förstå och som väcker intresse utanför våra egna led.
  • Har en god förmåga till projektledning, planering, ekonomi.
  • Har hög IT-kompetens.
  • Har erfarenhet av att arbetsleda konsulter och frilansar samt av att skriva avtal.

Det är meriterande om du har:

• Erfarenhet av demokratiskt föreningsarbete eller inom politiken.
  • Ett väl utvecklat kontaktnät inom media, politik och organisationer.
  • Folkbildningserfarenhet.
  • Vana vid ljud- och bildredigering samt fotografering.

Förmågor och färdigheter:

• Du är drivande, kreativ och initiativrik.
  • Du är flexibel och kan arbeta både självständigt och i grupp.
  • Du är ansvarstagande och noggrann.
  • Du kan strukturera och organisera arbetet.

Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid med 6 månaders provanställning. Tillträde snarast eller enligt överenskommelse. Placering i Stockholm.

Vi rekryterar utifrån kompetens och strävar efter ökad mångfald, lika rättigheter och mot diskriminering.

Om oss

Studieförbunden är en bransch- och intresseorganisation med fokus på folkbildningspolitik. För att kultur och bildning ska nå ut brett i hela landet krävs ett starkt politiskt stöd för studieförbunden som samhällsaktör, liksom samarbete och dialog med samtliga samhällssektorer. Vår primära målgrupp är politiker, beslutsfattare och opinionsbildare.

Vi är en idéburen organisation och våra ledord är demokrati, kultur och bildning. De tio studieförbunden bidrar till lärande tillsammans med föreningsliv och engagerade människor i hela landet. Folkbildande aktiviteter är till exempel studiecirklar, föredrag och verksamhet på musikhus. Genom folkbildning ges fler möjlighet att höja sina röster och delta i samhällsdebatten.

Studieförbunden är en liten arbetsplats med korta beslutsvägar. Vi är 13 personer som arbetar på organisationen. Hälften utvecklar ett IT-system för studieförbund och hälften arbetar med att föra fram och påverka i studieförbundens frågor. Det är väldigt tillfredsställande och meningsfullt att arbeta för att människor ska få större möjlighet till bildning, utbildning och kultur.

Vi arbetar i WordPress, Adobe Creative Cloud och Office-paketet.

Vi sitter i moderna och attraktiva lokaler på Dalagatan centralt i Stockholm. Vi har kollektivavtal.

Våra medlemmar är: ABF, Folkuniversitetet, Ibn Rushd, Kulturens Bildningsverksamhet, Medborgarskolan, NBV, Sensus studieförbund, Studiefrämjandet, Studieförbundet Bilda och Studieförbundet Vuxenskolan. Medlemsförbunden har verksamhet i alla landets kommuner. Vår webb hittar du på: www.studieforbunden.se

Ansökan

Ansökningarna behandlas löpande. Senaste ansökningsdatum är 28 februari, men tjänsten kan komma att tillsättas innan ansökningstiden gått ut.

Maila personligt brev, CV och arbetsprover till Studieförbunden på: rekrytering@studieforbunden.se och märk ansökan ”Press och opinion”.

För information om tjänsten, kontakta generalsekreterare David Samuelsson: david@studieforbunden.se, 070-543 27 39 eller digital kommunikatör Nathaly Salas: nathaly@studieforbunden.se, 070-819 10 09.

För kontakt med facklig representant (Unionen), kontakta Kerstin Mikaelsson: kerstin@studieforbunden.se, 072-565 52 22.

Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför kontakt med mediesäljare och rekryteringssajter.

2017-02-14