Bildningstrender 2018

Bildning behövs för en levande demokrati

Läs eller ladda ner rapporten här

Rapportlansering: ”Bildning behövs för en levande demokrati”

”I september går Sverige till val igen. Men demokrati är något mer än att rösta vart fjärde år. Kunskap, bildning och mötesplatser där människor får träffa såväl likasinnade som oliktänkande är nödvändiga för en vital demokrati, inte bara under ett valår utan varje dag alla år. Den demokratiska infrastruktur som studieförbunden utgör är minst lika viktig i dag som för hundra år sedan.”

– David Samuelsson, generalsekreterare Studieförbunden

Vilka ämnen vill flest lära sig mer av? Var vänder sig folk för att bilda sig? Upplever sig svenskarna delaktiga i samhället och demokratin? För femte året i rad undersöker Studieförbunden tillsammans med Novus populära bildningsformer och ämnen. Opinionsundersökningen sammanfattas i den femte upplagan av rapportserien Bildningstrender. Under valåret 2018, som också är starten för uppmärksammandet av Sverige 100 år som demokrati, läggs särskild fokus på att utröna svenskarnas syn på sin egen delaktighet i demokratin och det kommande valet. Bildningstrender 2018 har rubriken: ”Bildning behövs för en levande demokrati”.

Årets Bildningstrender i korthet:
4 av 10 vill lära sig mer genom att delta i en studiecirkel
65% ser nyfikenheten som den viktigaste drivkraften för lärande
43% upplever inte att de kan vara delaktiga i samhällsutvecklingen

Vill du få en genomdragning av rapporten på din arbetsplats, förening eller organisation? Kontakta Studieförbundens utredare Ebba Ringborg: ebba@studieforbunden.se