ELIXIR topp IKA

Elixir

Under Elixir möttes musikansvariga och musikhandläggare inom pop, rock och hiphop från studieförbunden för att få inspiration och kompetensutveckling genom forskningsrön, nya kontakter och vidgade kunskaper.

Vi diskuterade studieförbundens roll i Musiksverige, hiphopens utveckling inom och av folkbildningen, jämställdhet, målgrupper. Vi diskuterade också studieförbundens arbetsmetoder: Hur inspirerar, kommunicerar och rapporterar vi bäst och mest effektivt? Dessutom släppte vi rapporten En lokal motor för musik.

Empowerment!

Första dagen höll Johan Söderman ett föredrag om hiphop och musikansvariga hos studieförbunden som frigörande folkbildare. Foto: Peter Dahlin, Musiknet

Johan Söderman är hiphop-forskare. Han disputerade 2007 med avhandlingen ”Rap(p) i käften – Hiphopmusikers konstnärliga och pedagogiska strategier” och är biträdande professor vid Malmö högskola. I sitt föredrag drog han en linje mellan Oscar Olsson, Hjalmar Branting och Timbuktu.
___________________

Se hit! Om dialog och uppmärksamhet i sociala medier

Se hit! Frida Karlsson, Crossing Boarders

Twee-q, twitterklänning och Fatta.nu. Frida Karlsson från Crossing Boarders höll i den andra dagens första programpunkt.

Frida Hasselblad är VD och utbildningsansvarig på Crossing Boarders. Hon höll ett handfast och mycket uppskattat föredrag om jämställdhetsarbete och opinionsbildning på nätet.
___________________

Studieförbundens roll för det svenska musikundret

I panelen: Lina Brustad, Johannes Nilsson, Sydney Ankers, Mia Coldheart. Moderator: Ika Johannesson. Foto: Peter Dahlin, Musiknet

Ika Johannesson är en av Sveriges mest kända musikjournalister. Hon arbetar för Kulturnyheterna och är medförfattare till boken ”Blod Eld Död: en svensk metalhistoria”. Sydney Ankers driver initiativet Män Makt Musik och Rottweiler Media, ett oberoende bolag inom musik och event. Mia Coldheart är leadgitarrist och sångare i bandet Crucified Barbara. Lina Brustad ligger bakom Studieförbundet Vuxenskolans musiksatsning Rebel Girls. Johannes Nilsson är grundare av musikfestivalen Live at Heart.

Fast i rocken?

Panel: Ayla Hammarström, Sensus, Wilhelm Blixt, Bilda, Gonzalo Jerez Reyes, SV. Moderator: Magnus Pejlert

Ett samtal om hur studieförbunden arbetar med musikgenrer som hip hop och singer/songwriter. Vilka hinder möter verksamheterna? Finns det kreativa sätt att ta sig runt stelbenta regelverk?

Elixir topp

image

#FBPOD14
image
Folkbildningspodden besökte Elixir och samtalade med Mia Coldheart från Crucified Barbara och Mats Jönsson från Attentat/NBV om studieförbundens roll  för musiklivet och det svenska musikundret. Lyssna här!

UR-Elixir-ruta

Hiphop + Folkbildning =sant
hiphop+folkbildning=santStudieförbundet Vuxenskolan driver Unity. De har producerat en informationsfilm om hur hiphop och folkbildning hör ihop. Se den här!
Deltagare
Till Elixir kom alla förbund med musikverksamhet! Kolla gärna in vad som händer hos varandra:
MusikfabrikenABF
MusikforumFolkuniversitetet
AmplifiedMedborgarskolan
Music BoxNBV
MusikwebbenSensus
Musik
Musikakuten,
Studiefrämjandet
NemisStudiefrämjandet
Bildamusik.nuBilda
The TubeStudieförbundet Vuxenskolan

Kreativa fördelar hos studieförbunden

Glöden slocknar aldrig
Mats Jönsson är sångare i Attentat och musiksamordnare på NBV. Han var en av alla de fantastiska folkbildare som deltog i Elixir!
(Ovan: Klipp ur filmen ”Glöden slocknar aldrig” av Jonas Nyström. Läs mer om filmen).
Här kan du lyssna på och se klipp om Attentat.

Live at Heart
live at heartElixir gjordes i samarbete med Live at Heart! Live at Heart är en stadsfestival som föddes ur regionalt samarbete mellan studieförbunden i Örebro.