Jämställdhetssatsningar

undersida - jämställdhet - musik

Kvinnor är underrepresenterade inom studieförbundens verksamhet med pop, rock och hip hop. År 2005 var ungefär 12 procent av deltagarna kvinnor, siffran steg till 16 procent år 2012. Under 2012 anordnades särskilda satsningar inom musikverksamheten för ökad tillgänglighet och breddade målgrupper. Totalt genomfördes 282 satsningar va­rav 152 fokuserade på genus och jämställdhet. Här följer en rad exempel:

NBV:

Miss Beat - Mål: inspirera och underlätta för kvinnor att delta inom musikverksamheten.

ABF:

Loud Girl! – Regional satsning med gratis replokal och handledare i en termin om 50 % av bandet är kvinnor eller transpersoner. (Göteborg).

Kugghjulet – Regional satsning med ungdomsverksamhet på Musikfabriken. Fokus på film och musikproduktion för de mellan 14-25 år, speciellt riktat till flickor/kvinnor och transpersoner. (Uppsala).

Bilda:

Ladies Rock the Night – Regional satsning, konsertkvällar med fokus på kvinnliga artister. (Uppsala & Stockholm).

Studieförbundet Vuxenskolan:

Rebel Girls – Nationell musiksatsning för alla tjejer mellan 13-25 år.

Sensus:

Jämställdhetseffekten – Utbildning av all musikpersonal. Nationella strategier för att könsfördelningen till exempel ska vara 50/50 bland deltagare i musikhus.

Studiefrämjandet:

GENA – Regional satsning med gratis replokal och handledare om 50 % av bandet är kvinnor. (Stockholm).

Folkuniversitetet:

Jämställd musikscen i Dalarna – Mål: Dalarna ska ha en jämställd musikscen 2014.

Flera studieförbund samarbetar med Popkollo och Crossings boarders för ökad jämställdhet och inkludering i musikverksamheten.

Studieförbundens musikrapport 2015

Publikrekord. I Sverige gick 8,7 miljoner personer på konserter anordnade av studieförbunden under 2014. Det är fler än någonsin, och trenden har pekat uppåt de senaste tio åren. Även deltagandet i musikstudiecirklar har ökat. Läs mer
Varldens_storsta_musikfestival_webb_400x236Musikfestival. 5-11 oktober 2015 var hela Sverige vårt festivalområde. Studieförbundens musikverksamhet pågår varje dag, varje vecka. Det svenska musikundret byggdes inte på en dag! Vi stöttar och underhåller orkestrar, band, körer, replokaler, musikcirklar och skapar en mängd speltillfällen på egna och andras scener.

Och när vi nu ändå höll på så passade vi på att slå världsrekord som arrangörer av Världens största musikfestival!

Vill du veta mer? Besök festivalens hemsida