David, 23 – Vägen ut

David Nzinga tillsammans med föreningen Vägen ut Vi Ungas ordförande Igor Trebovac. Foto: Marja Beckman 2013

Vägen ut blev vägen till jobb. 2004 kontaktades Studieförbundet Vuxenskolan av en ung kille vid namn Pa Modou Badije, som ville göra en hiphopskiva. Ett decennium senare har musikintresserade ungdomar egna kreativa oaser i några förorter till Stockholm. En av dessa ungdomar är 23-årige David Nzinga. Efter att i flera år ha varit aktiv i föreningen är han nu anställd som handledare för yngre medlemmar.

Färgglada väggmålningar och sjudande kreativitet möter den som kommer till föreningslokalen för ”Vägen ut Vi unga” i Jordbromalmsskolan. Inne i musikrummen sitter ungdomar som skriver låttexter och producerar eller mixar egna låtar. Ett ungt gäng håller till i uppehållsrummet där det finns en soffa och en musikanläggning. Musikföreningen Vägen ut är en förening för Jordbrobor mellan cirka 12 och 25 år som vill hålla på med bland annat låtskrivande, musikproduktion och dans.

– En kompis visade oss det här stället, berättar tolvåringarna Nancy och Caroline som just nu arbetar med att skriva sina första egna låtar.

Deras handledare heter David Nzinga och är 23 år, och liksom Nancy och Caroline blev han medlem i föreningen i unga år.

Föreningen startades 2004 av Pa Modou Badjie, i dag även är sångare i hiphopbandet Panetoz, som häromåret fick en stor hit med låten ”Dansa/Pausa”. I krönikan ”Medveten vs Medvetslös” berättar Pa Modou Badije att han kom till Sverige från Gambia 1996 och lärde sig svenska på gatan. Han tog kontakt med Haninge kommun för att han ville göra en hiphopskiva, ”Haninge mot rasismen”.

– Han blev hitskickad av kommunen eftersom de inte kunde hjälpa honom. Det här ska vi fixa, tänkte jag, de här killarna behöver vårt stöd. Det fanns lite pengar kvar från Storstadssatsningen, dem lade vi på utrustning, berättar Lennart Zethzon, enhetschef vid Studieförbundet Vuxenskolan i Stockholms län.

Storstadssatsningen var ett åtgärdspaket riktat till Sveriges mest utsatta stadsdelar.

Väggmålning utanför Jordbromalmsskolan. Foto: Marja Beckman 2013Föreningen Vägen ut blev en stor framgång och växte. Samma sorts verksamheter finns i dag i Tyresö, Skogås och Upplands Väsby. Kommunerna bidrar med lokaler och ibland viss utrustning. De som arbetar där, bland andra Pa Modou och David, är anställda av Studieförbundet Vuxenskolan, Pa Modou som verksamhetsutvecklare och David som handledare. Ytterligare fyra personer arbetar i föreningen.

Föreningen tar emot unga som är intresserade av att skriva låtar, producera, mixa, dj:a, dansa och göra film. De delas in i grupper beroende på intresse och förkunskaper. Det är minst tre personer i varje grupp.

En dag i veckan får grupperna studiotid, men många går hit alla dagar i veckan bara för att umgås. David Nzinga var en av dem som ofta hängde här som yngre. Vanligtvis består dagarna av två pass – mellan klockan 16 och 19 finns de yngsta i lokalerna, och därefter tas den över av äldre ungdomar.

– Pa Modou tyckte att jag var pedagogisk och social och hade lätt att få kontakt med andra människor, därför fick jag jobb här, berättar David.

Vägen ut är ingen fritidsgård i traditionell bemärkelse.

– Vi har en mycket närmre relation till våra ungdomar, vi har telefonkontakt med föräldrarna och de får någonting att göra även när de inte har studiotid. De sitter inte bara och slappar. Dessutom hjälper jag dem ibland med läxor och de kan prata ut med mig om de vill, säger David.

David är drivande till föreningens nya satsning på film och teater eftersom det numera är det område där han känner sig mest hemma. Vid sidan om detta arbete är han skådespelare och 2010 hade han till exempel huvudrollen i SVT-serien ”Familjen Babajou”.

– Tanken är att ungdomarna till exempel ska göra små dokumentärfilmer och musikvideor. Dessutom kanske grupperna kan få följa med på filminspelningar, som ett slags praktik, säger David Nzinga.

Text och foto: Marja Beckman

______________

Musikföreningen Vägen ut Vi Unga finns i Jordbro, Tyresö, Skogås och Upplands Väsby, och de anställda arbetar för Studieförbundet Vuxenskolan i flera olika kommuner. De andra handledarna i föreningen heter Cecilia Karlsson och Alex Ådén.

knapp_fokus_unga_utan_arbete