Rami, 22 – På G

Rami Messi Ali har i dag arbete tack vare projektet På GPå G – motivation och kontakter. Förmiddag: Företagsbesök på Ringhals. Eftermiddag: Studier i teckenspråk. Eller –  Förmiddag: Träning i intervjuteknik. Eftermiddag: Studier i japanska. Så kan en dag se ut för en deltagare i Medborgarskolans projekt På G, som vänder sig till arbetssökande mellan 18 och 35 år i Göteborg.

En blandning mellan jobbsökande och motivationshöjande folkbildningsaktiviteter. Så kan På G beskrivas.

På förmiddagarna får deltagarna bland annat hjälp med att skriva cv och personligt brev eller öva anställningsintervjuer. Dessutom får de individuell coaching och åker ut på företagsbesök till olika arbetsplatser. På eftermiddagarna går de en kurs i något ämne som intresserar dem.

– Det lättaste sättet att få jobb är genom kontakter, något som unga inte alltid har. Genom företagsbesök och vår personal kan de få nya kontakter, säger Heléne Ungberg, projektledare för På G.

Många av deltagarna har varit arbetslösa en längre tid och vänt på dygnet. När man har förlorat sina dagliga rutiner kan det bli svårt att omedelbart börja jobba och leverera till hundra procent. Deltagarna får därför vara igång på heltid, precis som på en arbetsplats.

– Som deltagare i projektet kan man välja mellan flera olika aktiviteter på en dag. Vi kan anordna folkbildning utifrån vad deltagarna skulle vilja lära sig eller har intresse av. Man får inget betyg på kurserna, men man har roligt under tiden man söker jobb. Det är bättre att deltagarna är här och är igång tillsammans med andra än att de går hemma och väntar i ensamhet, säger Heléne Ungberg.

Det är projektdeltagarna själva som får önska vilka folkbildningskurser de vill läsa, vilket hittills har lett till kurser i bland annat teckenspråk, körkortsteori, matlagning och japanska.

– Majoriteten av deltagarna vill förändra sina liv och vara med i sammanhang. De vill ha jobb. Vi på Medborgarskolan arbetar utifrån fyra kärnvärden: Individen i centrum, utveckling i samverkan, ömsesidig respekt och kunskapens egenvärde. Vi ser på våra utvärderingar från deltagarna att våra kärnvärden har nått fram till deltagarna!

22-årige Rami Messi Ali deltog i På G under sex månader under hösten och vintern 2012–2013, när han var arbetslös. Till att börja med deltog han i projektet för umgängets skull. Han hann bland annat gå kurser i matlagning och musik, men framför allt knöt han nya kontakter.

– Jag träffade nya vänner och fick ett bredare nätverk. Det var det roligaste, att få kontakt med nya människor, säger Rami.

De nya kontakterna ledde också till jobb. Hans jobbcoach i projektet tipsade om ett evenemangsföretag som behövde personal, och Rami kallades till en gruppintervju.Han är nu timanställd som arrangör på företaget United Media Group som bland annat arrangerar pr-evenemang för företag.

– Det var sju eller åtta personer på intervjun, men de behövde bara två personer. Jag blev en av dem!

Text: Marja Beckman
Foto:
Privat

_______________

På G är ett samarbete mellan Medborgarskolan, Arbetsförmedlingen, Försörjningsenheten och Europeiska Sociala Fonden, ESF.

knapp_fokus_unga_utan_arbete