Studieförbundsaktiviter på Bokmässan

Ett urval av studieförbundens aktiviteter:
Läs nedan eller ladda ned vår Bokmässefolder (pdf)

Torsdag 27/9

Hatade demokrati, 12.30–12.50 (Se människan-scenen)
Henrik Arnstad tar oss med på svindlande resa genom demokratins och  antidemokratins historia. Hans bok ger läsaren en demokratisk bildning, som blivit livsviktig i nutidens politiska mörker. I ett samtal med Cristina Grenholm.
Arrangör: Sensus, Svenska kyrkan. Medarrangör Norstedts.

Stämmer bilden av stad och land?, 15.00–15.30 (Monter C05:01)
Vad styr bilden av vilka miljöer som är bra eller dåliga att växa upp i? Moderator: Nina Larsson, förbundschef Studieförbundet Vuxenskolan.
Arrangör: Studieförbundet Vuxenskolan.

Plast är kasst eller? Havet som deponi, 14.00–14.20 (Trädgårdsscenen)
Plast i havet är ett av världens snabbast växande miljöproblem. Men den stora uppmärksamheten som det har fått under de sista åren ger också hopp om bättring. Kom och lyssna på orsaker och konsekvenser av marin nedskräpning samt vad som görs för att minska uflödet av plast från land till hav.
Arrangör: Studiefrämjandet.

Folkbilda om folkbildning!, 16.15–16.45 (Monter B09:19)
Folkbildning är viktigare än på länge – men vad är det egentligen? Folkbildare, forskare och praktiker synar begreppet. Medverkande: Jörgen Hammarin (vice förbundsordförande ABF), Helle Klein (journalist och präst) och America Vera-Zavala (dramatiker och debattör). Moderator: Faaid Ali-Nuur.
Arrangör: ABF.

Fredag 28/9

Äkta, tidlöst, hållbart = Hemslöjd10.30–11.00 (Monter C05:01)
Lust och inspiration är våra ledord. Vi broderar ut orden med två fantastiska broderiböcker. Hemslöjdens förlag.
Arrangör: Studieförbundet Vuxenskolan.

Eliten och alla oss andra, 12.00–12.20 (Se människan-scenen)
Professorn i företagsekonomi Mikael Holmqvist undersöker på Handels – maktelitens skola förhållandena vid den skola där framtidens elit fostras, både den ekonomiska och den politiska. I ett samtal med ärkebiskop Antje Jackelén.
Arrangör: Sensus och Svenska kyrkan. Medarrangör Bokförlaget Atlantis.

Hur får man betongen att vittra sönder?, 12.30–13.00 (Monter B09:19)
Ungas aktivism gör skillnad – hur går det till? Hur får man makthavarna att lyssna och betongen att vittra? Medverkande: Fatemeh Khavari (talesperson Ung i Sverige och Martin Luther King-pristagare 2018), Ida Östensson (Grundare Make Equal och Fatta) och Johan Söderman (docent och forskare i barn- och ungdomsvetenskap vid Göteborgs universitet). Moderator: Zaynab Ouahabi.
Arrangör: ABF.

Hur gör en enskild människa för att skydda demokratin?, 15.00-15.45 (K2)
Den politiska utvecklingen de senaste åren visar att den demokrati som vi länge tyckte var en självklarhet framstår som både sårbar och ifrågasatt. Paneldiskussion utifrån boken Handbok för demokrater (Natur & Kultur). Medverkande: Elisabeth Åsbrink, Antje Jackelén och Pär Stenbäck.
Arrangör: Natur & Kultur, Svenska PEN och Svenska kyrkan

Learn to change the world, 15.30–15.50 (Trädgårdsscenen)
Christian Gullfeldt, rektor och biodlare på Ellen Key-skolan i Stockholm, berättar om varför waldorfskolor världen över bygger bisamhällen som en del av sitt pedagogiska koncept.
Arrangör: Studiefrämjandet.

Lördag 29/9

Möt Linnea Axelsson, vinnare av SVs författarpris, 11.00–11.30 (C05:01)
Författare i början av sin karriär och som speglar nutidens landsbygd prisas. Prissumman är 50000 kronor.
Arrangör: Studieförbundet Vuxenskolan

Söndag 30/9

Arabiska bokmässan, 15.00–15.20 (Ibn Rushds monter, Globala torget)
Bokläsning med fokus på arabiska språket och dess roll i Sverige i dag. Bokläsningen följs av diskussion mellan författare och besökare.
Arrangör: Ibn Rushd studieförbund.