Etikansvarig

Studieförbunden är en bransch- och intresseorganisation med uppdrag att driva de tio studieförbundens frågor gentemot beslutsfattare och opinionsbildare på nationell nivå samt hantera gemensamma uppgifter. Nu finns en ny tjänst på Studieförbundens kansli för arbete med etikfrågor.

Vi söker en person som ska vara ansvarig för:

Att driva och utveckla studieförbundens arbete med etik- och kvalitetsfrågor samt gemensamma avtal.

Etikfrågorna har central betydelse för branschorganisationen Studieförbunden. De 10 studieförbunden gör ett antal överenskommelser för folkbildningen inom den yttre ramen som Folkbildningsrådets villkor sätter upp. Det är en prioriterad fråga för branschen att höja ambitionerna i det gemensamma etikarbetet. Arbetet sker i nära kontakt med Folkbildningsrådet.

Studieförbunden förvaltar flera avtal gemensamma för de 10 studieförbunden. Hantering av dessa avtal samt kontakter med avtalsparter är en arbetsuppgift.

I arbetet ingår att vara ett stöd till generalsekreteraren i personalfrågor inklusive rekrytering, utveckling och arbetsmiljö.

Studieförbunden genomför ofta arrangemang av olika slag från mindre sammankomster till större konferenser. Arrangemang är en uppgift för alla på kansliet.

Vi söker dig som:

– Har betydande erfarenhet av arbete med etik- och kvalitetsfrågor inom studieförbund.

• – Har mycket god kunskap om studieförbunden och folkbildningen.

– Har erfarenhet av personalansvar och personalfrågor.

• – Har en högskoleutbildning inom det samhällsvetenskapliga området eller motsvarande kunskaper.

– Har god förmåga till projektledning och planering.

Om oss

Studieförbunden är en bransch- och intresseorganisation med fokus på folkbildningspolitik. Vi är en idéburen organisation och våra ledord är demokrati, kultur och bildning.  Vi arbetar nationellt och vår primära målgrupp är politiker, beslutsfattare och opinionsbildare.

Studieförbunden är en liten arbetsplats med korta beslutsvägar. Vi har högt tempo och arbetar ofta i grupper. Vi är sammanlagt 13 personer som arbetar på kansliet varav hälften utvecklar ett IT-system för studieförbund och hälften arbetar med att föra fram och påverka i studieförbundens frågor.

Vi sitter i moderna lokaler på Dalagatan 7 centralt i Stockholm. Vi har kollektivavtal.

Våra medlemmar är: ABF, Folkuniversitetet, Ibn Rushd, Kulturens Bildningsverksamhet, Medborgarskolan, NBV, Sensus studieförbund, Studiefrämjandet, Studieförbundet Bilda och Studieförbundet Vuxenskolan. Medlemsförbunden har verksamhet i alla landets kommuner. Vår webb hittar du på: www.studieforbunden.se

Tjänsten är tillsvidare med 6 månaders provanställning. Tillträde enligt överenskommelse. Placering i Stockholm.

Vi rekryterar utifrån kompetens och strävar efter ökad mångfald, lika rättigheter och mot diskriminering.

Ansökningarna behandlas löpande. Senaste ansökningsdatum är 6 november 2019.

Maila personligt brev och CV till Studieförbunden på: rekrytering@studieforbunden.se och märk ansökan ”Etikansvarig”.

För information om tjänsten, kontakta generalsekreterare David Samuelsson: david@studieforbunden.se, 070-543 27 39.

För kontakt med facklig representant (Unionen), kontakta Ebba Ringborg, ebba@studieforbunden.se, 072-565 52 22.

Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför kontakt med mediesäljare och rekryteringssajter.