Folk och bildning 2017

Folk & bildning är en årlig mötesplats om folkbildning hos de tio studieförbunden. Ett tillfälle att möta nya idéer och skapa nätverk samt lyssna till internationella perspektiv och jämförelser. Vi gör plats för politiska samtal, möten med deltagare, kultur och intressanta föreläsare.

2017 anordnade Studieförbunden andra upplagan av Folk & bildning. Forskare, folkbildare, opinionsbildare och politiker samtalade om de tio studieförbundens roll som demokratiaktörer och arbetet för etablering av nyanlända.

Huvudtalare var Harvardforskaren Yascha Mounk, en av världens ledande demokratiexperter. Till vardags föreläser han i politisk teori, är kolumnist på webbportalen Slate och sköter podden ”The good fight”. 2014 publicerade han ”Stranger in my own country. A Jewish family in modern Germany” och 2017 ”The age of responsibility: Luck, choice and the welfare state”.

Under dagen höll bland annat kultur- och demokratiminister Alice Bah Kuhnke samt gymnasie- och kunskapslyftsminister Anna Ekström anförande utifrån dagens två teman.

Foto: Malin Sjösten www.malinseastone.se