Nyhetsrum

Studieförbunden kommenterar: Övergångsregeringens budgetproposition för 2019

nyheter 2018-11-15 12:03:21

Övergångsregeringen har idag 15 november presenterat budgetpropositionen för 2019 med inriktning mot 2020 och 2021. Utgångspunkten för förslagen i propositionen är den budget som riksdagen har beslutat för 2018 efter förslag i budgetpropositionen för 2018. De justeringar som har gjorts är i huvudsak pris- och löneomräkningar och ändringar i anslag som avser regelstyrda transfereringssystem.I budgeten görs dock ingen uppräkning av anslagen till folkbildningen.

Folk & bildning 2018: Studieförbundens frihet och mångfald

nyheter 2018-11-06 07:20:59

- Folkbildningen och studieförbunden gör den största nyttan när den har full frihet att utvecklas i sin mångfald. I vår tid är behovet kanske större än någonsin av ställen som studieförbunden där människor kan mötas, samtala och lära av varandra, säger Studieförbundens generalsekreterare David Samuelsson inför Folk & bildning 2019.

Bokmässan: Dahlior, släktforskning och det goda samtalet

nyheter 2018-09-24 14:49:53

Studieförbunden är på Bokmässan. Släktforskning, odling av dahlior, plast i havet, arabisk poesi och att brodera på stickat. Det är några av de ämnen som avhandlas. Vi tror att respekt uppstår i det jämbördiga samtalet mellan människor, allas olikheter till trots. Det kan ske i analysen av en god bok eller i en diskussion kring olika jordmån. När samarbete inleds, då är allt vunnet för demokratin.

Otydligt och osäkert från partierna om studieförbunden inför valet

nyheter 2018-08-28 10:51:00

Partierna tycker att studieförbunden gör ett viktigt arbete, det framgår av Sveriges radios Kulturnytts färska enkät. Ändå är det bara ett av riksdagspartierna som tydligt anger att det vill höja anslagen till studieförbunden. Majoriteten (fem) av riksdagspartierna ”kanske” vill höja stödet till de tio studieförbunden, medan två partier svarar ”nej” på frågan.