Nyhetsrum

Bokmässan: Dahlior, släktforskning och det goda samtalet

nyheter 2018-09-24 14:49:53

Studieförbunden är på Bokmässan. Släktforskning, odling av dahlior, plast i havet, arabisk poesi och att brodera på stickat. Det är några av de ämnen som avhandlas. Vi tror att respekt uppstår i det jämbördiga samtalet mellan människor, allas olikheter till trots. Det kan ske i analysen av en god bok eller i en diskussion kring olika jordmån. När samarbete inleds, då är allt vunnet för demokratin.

Otydligt och osäkert från partierna om studieförbunden inför valet

nyheter 2018-08-28 10:51:00

Partierna tycker att studieförbunden gör ett viktigt arbete, det framgår av Sveriges radios Kulturnytts färska enkät. Ändå är det bara ett av riksdagspartierna som tydligt anger att det vill höja anslagen till studieförbunden. Majoriteten (fem) av riksdagspartierna ”kanske” vill höja stödet till de tio studieförbunden, medan två partier svarar ”nej” på frågan.

Läge för samtal - Studieförbunden i Almedalen

nyheter 2018-06-25 17:04:00

Varannan ung människa skulle hellre styras av experter än av folkvalda politiker. Det demokratiska systemet tycks inte längre vara självklart.

Folkbildning och forskning tillsammans mot faktaresistens och falska nyheter

nyheter 2018-04-13 14:24:32

Studieförbunden backar kampanjen #hurvetdudet. Ökad kunskap om vad vetenskap är och hur den kan användas för att bygga ett bättre samhälle, det ställer Studieförbunden sig självklart bakom tillsammans med ett 70-tal organisationer. Initiativet är ett led av förra årets March for Science-mobilisering och samordnas av Vetenskap & Allmänhet.