Påverkan och kommunikation

Studieförbunden är en bransch- och intresseorganisation med uppdrag att driva de tio studieförbundens frågor gentemot beslutsfattare och opinionsbildare på nationell nivå samt hantera gemensamma uppgifter. Nu finns en ny tjänst på Studieförbundens kansli för arbete med påverkan och kommunikation.

De huvudsakliga arbetsuppgifterna är:

Påverkansarbete. Följa och påverka beslutsprocesser i regering, riksdag, myndigheter och organisationer. Delta i påverkansarbete hela vägen från faktainsamling och analys över strategi till genomförande. Uppgiften kallas ofta Public affairs.

Kommunikation. Kommunikationsinsatserna är ett led i påverkansarbetet. Arbete med webb, sociala medier samt generellt kommunikationsarbete.
Studieförbunden genomför många arrangemang från mindre sammankomster till större konferenser. Att planera och medverka vid arrangemang är en uppgift för alla på kansliet.

Vi söker dig som har:

• ¤ Dokumenterad erfarenhet av strategiskt och operativt arbete med påverkan av politiska beslut på nationell nivå samt av kommunikationsarbete.
    ¤ Erfarenhet av analys och kunskap om beslutsprocesser och samspel mellan tjänstepersoner och politiker.
    ¤ Erfarenhet av partipolitiskt arbete och välutvecklade kontaktnät.
    ¤ Högskoleutbildning eller motsvarande kunskaper.
    ¤ God förmåga till projektledning och planering.

Det är meriterande om du:

• ¤ Har kunskap om studieförbunden och folkbildningen.
  • ¤ Har erfarenhet från Regeringskansliet eller partikansli i riksdagen.
    ¤ Har erfarenheter från föreningar eller ideella organisationer, som förtroendevald eller anställd.

Om oss
Studieförbunden är de tio studieförbundens bransch- och intresseorganisation. Vi är en idéburen organisation och våra ledord är demokrati, kultur och bildning. Vi arbetar nationellt och vår primära målgrupp är politiker, beslutsfattare och opinionsbildare.

Studieförbunden är en liten arbetsplats med korta beslutsvägar. Vi har högt tempo och arbetar ofta i grupper. Vi är sammanlagt ca 10 personer som arbetar på kansliet varav hälften utvecklar ett IT-system för studieförbund och hälften arbetar med att föra fram och påverka i studieförbundens frågor.
Vi sitter i moderna lokaler på Dalagatan 7 centralt i Stockholm. Vi har kollektivavtal.

Våra medlemmar är: ABF, Folkuniversitetet, Ibn Rushd, Kulturens Bildningsverksamhet, Medborgarskolan, NBV, Sensus studieförbund, Studiefrämjandet, Studieförbundet Bilda och Studieförbundet Vuxenskolan. Medlemsförbunden har verksamhet i alla landets kommuner. Vår webb hittar du på: www.studieforbunden.se

Tjänsten är tillsvidare med 6 månaders provanställning. Tillträde enligt överenskommelse. Placering i Stockholm.
Vi rekryterar utifrån kompetens och strävar efter ökad mångfald, lika rättigheter och mot diskriminering.

Ansökningarna behandlas löpande. Senaste ansökningsdatum är 2019-09-10.

Maila personligt brev och CV till Studieförbunden på: rekrytering@studieforbunden.se och märk ansökan ”Påverkan & kommunikation”.

För information om tjänsten, kontakta generalsekreterare David Samuelsson: david@studieforbunden.se, 070-543 27 39.
För kontakt med facklig representant (Unionen) kontakta Ebba Ringborg, ebba@studieforbunden.se, 072-565 52 22.

Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför kontakt med mediesäljare och rekryteringssajter.