Medborgarskolan

Medborgarskolan är ett humanistiskt studieförbund. Vi drivs av att skapa en högre mening, av att utveckla människors intresse till ny kunskap - genom hela livet. Vi är en ideell förening och vår verksamhet är öppen för alla.

Vi gör intressen till kunskap

medborgarskolan.se

Vi på Medborgarskolan vet att ny kunskap väcker mod och nya möjligheter och får människor att våga säga vad de tycker. Vi gör vårt yttersta varje dag för att inspirera människor att utvecklas och hämta ny kunskap på ett lustfyllt sätt. Med folkbildning, uppdragsutbildningar och skolverksamhet engagerar vi många människor i hela landet – från Kiruna i norr till Ystad i söder.

Medborgarskolan har en humanistisk värdegrund. Humanismen bejakar hela människan och menar att varje människa har förmåga att ta till sig nya insikter och utvecklas till större mognad.

Humanismen har en tydlig etisk grundsyn: allt som gynnar och stärker människan i hennes utveckling är positivt, allt som förminskar henne är negativt.

Vår verksamhet är partipolitiskt och religiöst obunden.

Medborgarskolans medlemsorganisationer och samarbetspartners.