Jobba hos oss

Press- och opinionsansvarig

Studieförbunden i samverkan är en bransch- och intresseorganisation med fokus på folkbildningspolitik. För att kultur och bildning ska nå ut brett i hela landet krävs ett starkt politiskt stöd för studieförbunden som samhällsaktör. Vår primära målgrupp är politiker, beslutsfattare och opinionsbildare.

Vi är en idéburen organisation och våra ledord är demokrati, kultur och bildning. De tio studieförbunden bidrar till lärande tillsammans med föreningsliv och engagerade människor i hela landet. Folkbildande aktiviteter är till exempel studiecirklar, föredrag och verksamhet på musikhus. Genom folkbildning ges fler möjlighet att höja sina röster och delta i samhällsdebatten. Våra medlemmar är: ABF, Folkuniversitetet, Ibn Rushd, Kulturens Bildningsverksamhet, Medborgarskolan, NBV, Sensus studieförbund, Studiefrämjandet, Studieförbundet Bilda och Studieförbundet Vuxenskolan. Medlemsförbunden har verksamhet i alla landets kommuner.

Studieförbunden är en liten arbetsplats med korta beslutsvägar. Vi är 13 personer som arbetar på organisationen. Hälften utvecklar IT-system för studieförbund och hälften arbetar med att föra fram och påverka i studieförbundens frågor. Det är väldigt tillfredsställande och meningsfullt att arbeta för att människor ska få större möjlighet till bildning, utbildning och kultur. Vi har moderna och attraktiva lokaler på Dalagatan centralt i Stockholm. Vi har kollektivavtal.

Arbetsuppgifter:

• Ta fram mediestrategier och kommunikationsplaner.
  • Ansvara för presskontakter, både proaktivt och reaktivt.
  • Skriva pressmeddelanden, debattartiklar och andra texter.
  • Nyhetsvärdering och medieanalys.
  • Utveckla pressrum och mediebevakning.
  • Paketera budskap och skapa innehåll till egna kanaler och plattformar.
  • Bidra till kansliets övergripande kommunikations- och påverkansarbete.
  • Samverka med våra medlemsorganisationer.

Vi arrangerar egna konferenser och seminarier samt deltar vid olika event. I arbetet ingår därför att tillsammans med kollegorna planera, genomföra och utvärdera våra arrangemang.

Kvalifikationer:

• Har minst 5 års erfarenhet och dokumenterat goda resultat av strategiskt och operativt arbete som pressekreterare eller motsvarande roll.
  • Kommunicerar obehindrat på svenska i tal och skrift.
  • Har ett väl utvecklat kontaktnät inom media, politik och organisationer.
  • Akademisk examen eller motsvarande erfarenhet som är relevant för tjänsten.
  • Vana av ljud- och bildredigering samt fotografering.

Meriterande:

• Vana att arbeta mot riksmedia och dess redaktioner.
  • Erfarenhet av demokratiskt föreningsarbete och folkbildning.
  • Kunskaper och erfarenhet av att medieträna chefer och andra talespersoner.

Förmågor och färdigheter:

• Du är resultatinriktad och van att hålla deadlines.
  • Du tar initiativ och tänker kreativt.
  • Du tar ansvar, prioriterar och arbetar strukturerat för att nå uppställda mål.
  • Du kan arbeta både självständigt och i grupp.

Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid med 6 månaders provanställning. Tillträde snarast eller enligt överenskommelse. Placering i Stockholm.

Mejla din ansökan, med personligt brev och CV, till rekrytering@studieforbunden.se senast den 28 februari 2021. Vi rekommenderar att ansöka snarast då vi har ett löpande urval och tjänsten kan komma att tillsättas innan ansökningstiden gått ut.

För information om tjänsten, kontakta generalsekreterare David Samuelsson: david@studieforbunden.se, 070-543 27 39 eller Public affairs-ansvarig Lotta Nordholm, lotta@studieforbunden.se, 070-352 57 58.

För kontakt med facklig representant, kontakta Ebba Ringborg, ebba@studieforbunden.se, 072-565 52 22.

Vi rekryterar utifrån kompetens och strävar efter ökad mångfald, lika rättigheter och mot diskriminering.

Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför kontakt med mediesäljare och rekryteringssajter.